Jom Klik

Friday, December 24, 2010

PERKEMBANGAN BAYI DARI BULAN KE BULAN {0-2 bulan}

Anda Hamil anak sulung?

Mari kita berkongsi pengetahuan tentang kehamilan....

Sebelum tu sesiapa yang berminat hendak terokai keajaiban ciptaan Allah boleh tengok kat sini. Untuk lihat semua fasa boleh berkunjung ke laman web Baby Center.



Untuk permulaan ni akak nak kongsi info kehamilan dari 4 minggu ke 8 minggu.. Kadang-kadang wanita tidak perasan bahawa dia sedang mengandung ketika itu terutama yang tidak mengalami apa-apa alahan dan mengandung anak sulung atau ibu-ibu yang terlalu sibuk bekerja... Tapi akak masa mengandung anak keempat ari tu lagi best dah 9 minggu baru perasan...naper? ada la citernya ...he.heh..kalau ada yang tanya nanti akak citer yer...

Ok..kita mula kuliah ya....
Apabila hamil beberapa perubahan fizikal dan emosi akan berlaku.Tempoh haid akan berhenti manakala buah dada menjadi lembut dan besar. Tabiat cara makan juga berubah, kemuraman dan keletihan mungkin berlaku.

*BULAN PERTAMA*

Ketika ini jantung, limpa dan sistem pencernaan bayi mula terbentuk.Bayi mula menerima makanan dan membuang kotoran melalui tembuni dan tali pusat ( pembuluh darah yang menghubungkan bayi yang membesar kepada kulit rahim ). Bayi ketika ini panjangnya kira- kira 1/5 inci (1/2 cm).  Boleh tengok gambar kat bawah ni.. Ni gambar janin yang berusia 4 minggu di dalam rahim ibunya.
Kredit to Baby Center

 
Ni janin umur 5 minggu. Kredit to Baby Center


  *BULAN KEDUA*
Pada hujung minggu kelapan lengan,kaki bayi dan semua organ utama bahagian dalam telah terbentuk.Jantung bayi mula mengepam darah.Wajah bayi mula jelas dan bahagian otaknya mula terbentuk. Panjang bayi ketika ini hampir 2 inci (5 cm). 

Janin ketika berusia 8 minggu.




Cantik gambar ni kan. Ni contoh janin kembar 2, juga berusia 8 minggu.




Ok..cukup buat kali ni..sambung di n3 yang berikut..ok...jumpa lagi...

Note: Gambar-gambar di dalam posting ni dipinjam dari Baby Center.com. 


5 comments:

Aida Tamrim said...

Nak tau lagi.... :)

Akak doakan tahun 2011 ni sy diberi anugerah sebagai seorg Ibu yeee :D

Unknown said...

Aida, Sabor ya.. Akak memang nak masuk n3 lagi...InsyaAllah...moga tahun depan ni Aida dikurniakan rezeki untuk menimang cahayamata...

Redha said...

Salam kak..
Alhamdullilah tahun ini tahun bertuah bg sy. Sy telah dikurniakan utk mengandung anak pertama. Baru 5 minggu:)setelah setahun menanti..
walaupun 5 minggu tp perut sy sudah nampak buncit dan ketat bila tunduk. Nak tanya la pd yg berpengalaman. Adakah bentuk perut mmg begitu kalau hamil 5 minggu?

Unknown said...

Redha,

Tahniah dapat rezeki menimang cahayamata di thn baru ini. Keadaan perut tak sama setiap individu. Kalau luarbiasa besar kemungkinan kembar...wow..bestnya... Apa-apa pon...boleh jumpa doktor dan scan...Sy syorkan amalkan Salindah sepanjang tempoh kehamilan dan tempoh berpantang. InsyaAllah anda kan mengalami detik kehamilan yang terindah...

Anonymous said...

salam..saya hamil kali ke 8 sekarang..sejarah sblm ni, ada 5x keguguran n 2 anak y sihat berumur 5thn dan 2 thn..kehamilan kali ni, alhamdulillah, kembar 2..baru 8 minggu. produk pe y sesuai ye?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Order / Beli barang? Sila isi borang dulu ye..

Name:
Phone No / Tel:
Email Address:
Sila jelaskan nama barang dan kuantiti
Alamat
Total kena bayar

Put a website form like this on your site.

Followers