Jom Klik

Thursday, December 30, 2010

Buttery Orange Cake with Blueberry Filling

Kali ni n3 pasal resepi plak. Ekceli aku kureng sket nak buat n3 resepi ni..sebab aku ni kurang rajin sket bab masak-memasak ni..Tapi ada kawan aku yang asyik tanya bila nak masuk n3 pasal kek tu, bila nak upload gambar kek tu...aku pun sudi la nak berkongsi kat sini...

Kek Mentega Oren Berlapis Blueberry
Kek ni buat sempena birthday si DD yang pertama semalam. Setelah diamat-amati aku berkenan pilih kek dari resepi Kak Ina sebab nampak dari bahan-bahan macam boleh dapat banyak, dari segi rasa ok sedap dan sesuai untuk kanak-kanak. Sebenarnya kek ni Kak Ina dah banyak kali buat dan katanya kek favorite husband dia. Aku pon dah rase memang sedappppp sangat...Moist je...

Petang sebelumnya 28 Dis tu aku dah print resepi2 pilihan untuk dibuat kek, Petang tu sempat lagi singgah Giant ingat nak beli telur je ngan ovalette tapi sudahnya banyak plak benda lain yang dibeli..haihhh kalu dah shopping tak ingat dunia. Nampak dulang pembakar 4 segi beli la nanti boleh buat kek 4 segi...


Balik umah dah kul 7 mlm...pas tuh badan penat je..Kak Long dah bising ajak buat kek sudahnya mama dia tertidor kat sofa...Nasib baik aku terbangun dah kul 1 pagi 29 Dis tu tgh terpilih-pilih lagi nak buat guna resepi yang mana..


Akhirnya resepi ni menjadi pilihan...

BUTTERY ORANGE CAKE wt Blueberry

210gm butter (dilembutkan) 
40gm cream cheese
250gm gula castor
4 biji telur 
300gm tepung naik sendiri
180ml orange juice (aku guna Jus Twister oren)

Cara-cara:
1. Pukul butter dan gula sehingga kembang. 
2. Masukkan kuning telur dan pukul lagi. 
3. Masukkan tepung diselang-selikan dengan orange juice. Pukul rata.
4. Putih telur pukul sehingga meringue (soft peak)
5. Masukkan putih telur ke dalam adunan tpg tadi secara kaup balik jangan terlebih kaup plak..
6. Isi dalam loyang yg telah dialas kertas dan digris, aku cuma sapu mentega dan tabur tepung sedikit kat loyang tu. Bakar 1jam 10min...180C...

Ni gambar kek yang telah dihias.


DD tgh potong kek Besday dia.

Buttery slices cake

Untuk resepi asal boleh la jengok kat blog Kak Ina ya.



4 comments:

lina said...

wah tahniah awa..seronok nyer..tp mmg sedap cake yg awa buat ni...ada yg cakap sedapppppppp nyer..nak recipe...kata ambil la kat blog pasti tak kecewa....

Aida Tamrim said...

Sedap hasil buatan tangan Ibu ni kan...Nyummmm...Bila nak buat lagi kak? :D

lina said...

Awa - kak ina ada tag awa sila merajin kan diri ya

Aida Tamrim said...

Jom join GA sy kak... :)

http://adialuvluze.blogspot.com/2011/01/adialuvluze-my-first-ga.html

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Order / Beli barang? Sila isi borang dulu ye..

Name:
Phone No / Tel:
Email Address:
Sila jelaskan nama barang dan kuantiti
Alamat
Total kena bayar

Put a website form like this on your site.

Followers