Jom Klik

Saturday, February 23, 2013

Enam Makanan Kaya Zat Besi dan Penambah Darah


Enam Makanan Kaya Zat Besi dan Penambah Darah


Nak berkongsi artikel ni dengan sahabat2 blogger dan siapa juga yang sudi singgah dan baca blog ini. Ia juga sebagai panduan untuk diri sendiri dan anak-anak di masa hadapan..

Kebetulan Doktor tekankan saya ni kurang zat besi dalam sel darah merah..so kena teruskan ambil vitamin Iberet Folic Acid dan makan makanan yang kaya dengan zat besi...

Saya baca dan kongsi dari JaringNews, kekurangan zat besi, boleh membuat kadar hemoglobin --yang menyalurkan oksigen ke seluruh tubuh-- dalam darah terganggu. Rendahnya kandungan besi di dalam tubuh penderita anemia menyebabkan sel darah merah yang dihasilkannya pun sedikit.

Pengambilan vitamin biasanya menjadi pilihan ramai orang agar tidak kekurangan darah. Namun, vitamin semata-mata tidak mencukupi, kita juga memerlukan makanan yang berkhasiat yang mengandungi zat besi agar sel-sel darah yang mengalir dalam tubuh kita terus meningkat.


1. Ubi Bit 
Ubi Bit mengandungi serat, zat besi, vitamin C, serta mengandung betacyanin yaitu zat kuat yang boleh melawan kanser usus. Ia juga mengandungi antioksidan yang telah dibuktikan boleh menurunkan total kolestrol dan meningkatkan HDL atau kolestrol baik dalam tubuh.

Protein yang terkandung dalam ubi bit diperlukan untuk meningkatkan sel-sel darah dan meningkatkan aliran darah. Ubi bit juga dapat membantu mengeluarkan racun dalam tubuh dan sebagai pembersih darah. Maka dari itu, masukkan Ubi bit dalam senarai diet anda. Ubi bit mempunyai sumber vitamin A dan akar ubi bit sendiri merupakan sumber vitamin C.

2. Klorofil (zat hijau daun)

Sayuran seperti bayam, seledri, brokoli, kubis dan kangkung sangat baik bagi tubuh. Klorofil (zat hijau daun) pada sayuran hijau merupakan pigmen dari tanaman yang warnanya hijau dan terdapat dalam kloroplas sel tanaman. Klorofil mempunyai struktur kimia yang hampir mirip dengan hemoglobin (sel darah merah), sehingga menurut penelitian para ahli gizi, klorofil bermanfaat untuk merangsang pembentukan sel darah merah pada penderita anemia.

3. Kacang Almond / Badam 

Kacang yang satu ini kaya dengan zat besi yang dapat meningkatkan aliran darah dalam tubuh. Satu auns badam sehari mencakupi enam peratus dari keperluann zat besi setiap hari.

4. Buah-buahan 

Para ilmuwan menyarankan orang yang mengidap anemia untuk rajin mengambil buah dan sayuran hijau. Tidak hanya bergizi, buah juga efektif dalam meningkatkan jumlah darah dalam tubuh. Buah seperti alpukat / avokado, tembikai, epal dan anggur boleh melancarkan aliran dalam darah tubuh.

5. Jamur tiram / cendawan tiram 

Setiap 100 gram cendawan tiram segar mengandungi 45,65 kalori, 8,9 miligram (mg) kalsium, 1,9 mg zat besi, 17,0 mg fosforus, 0,15 mg vitamin B-1, 0,75 mg vitamin B-2, dan 12,40 mg Vitamin C. Nah, cendawan juga mengandungi asid Folik yang cukup tinggi, dan disebut-sebut mampu menyembuhkan anemia.

6. Udang 

Mineral selenium dalam 100 gr udang segar cukup untuk memenuhi 54 persen kebutuhan harian, disusuli  fosforus (20 peratus), besi dan tembaga (masing-masing 13 
peratus) , magnesium (9 peratus ), zinc (7 peratus) , sodium (6 peratus), potassium dan kalsium (masing-masing 5 peratus), serta berbagai mineral penting lainnya.

Selain itu aku juga sedang makan ceraian B4 dan B5 (Set Salindah - keluaran ERA EDAR Marketing Sdn Bhd), minum Extra Virgin Olive Oil sesudu sebelum tidur dan sesudu sebelum sarapan...juga kadang aku ambil juga pati minyak Habbatussawda keluaran syarikat Morhabshi...

Semoga kelahiran kali ini depermudahkan dan baby sihat walafiat ...- InsyaAllah...



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Order / Beli barang? Sila isi borang dulu ye..

Name:
Phone No / Tel:
Email Address:
Sila jelaskan nama barang dan kuantiti
Alamat
Total kena bayar

Put a website form like this on your site.

Followers