Jom Klik

Friday, April 8, 2011

Awas! Telur Tiruan di Pasaran Malaysia

Awas Telur Tiruan Di Pasaran
 
 
Hari ini dah masuk hari ketiga sana-sini orang memperkatakan tentang telur tiruan ni..Haih..penat la kat dunia ni semua manusia nak cipta / tiru..Kalau untuk kebaikan tak pe la kan. Ini tidak...banyak buruk dari baiknya....

Semalam sempat tengok kat berita TV9 dia tunjuk bagaimana nak kenal telur tiruan dengan telur asli..tapi gambar ni pinjam dari blog CUTE MUM... masa search pasal telur tiruan ni singgah kat blog dia..gambar kat blog dia memang menarik minat akak nak kongsi sama sebab sama macam dalam berita TV9 malam semalam.

Macam mana nak elak dari termakan atau terbeli telur tiruan ni? Susah jugak ya kalau tak de ilmu...Sebab harga dia sama je dengan telur original...melampau nak kaya betul diorang ni....

So tengok gambar yang atas sekali tu kalau dah terbeli, masa nak masak ke goreng ke, bila kita pecahkan telur tu kalau ada ruang udara tu - maknanya telur asli lagi original la tu TETAPI kalau kita pecahkan telur itu tetapi tiada langsung ruang udara maka dapat la diklasifikasi bahawa telur itu adalah telur TIRUAN yang dihasilkan dari bahan-bahan yang boleh menyebabkan kemudaratan. 

Maka, kalau terjumpa telur-telur tiruan ini jangan la dimakan...So selepas ini pihak berwajib hendaklah meletakkan bukan sahaja tanda HALAL pada produk tetapi mestilah ada juga pengesahan atau tanda produk itu adalah asli bukannya tiruan.


Aku cadangkan tag "Halalan Toyyiba" amat sesuai untuk menjamin keselamatan kita di dunia dan akhirat....Islam itu amat Indah ---Islam menekankan agar umatnya senantiasa mengambil makanan yang bukan sahaja halal tetapi juga Toyyiban - baik untuk diri mereka.


2 comments:

Aida Tamrim said...

Betul tu kak !! Konsep Halalan Toyyiba memang sangat2 sesuai diguna pakai untuk semua .. Tanpa mengira bangsa dan agama .. ;)

Muhammad Helmi said...

Islam da aja kite semua da...
Tgl nak gne atau tdk je...(*_*)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Order / Beli barang? Sila isi borang dulu ye..

Name:
Phone No / Tel:
Email Address:
Sila jelaskan nama barang dan kuantiti
Alamat
Total kena bayar

Put a website form like this on your site.

Followers