Jom Klik

Friday, October 22, 2010

Penyakit G6PD

G6PD Deficiency

(Glucose-6-phosphate Dehydrogenase Deficiency).

What is glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency?

Glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency is a genetic disorder that occurs most often in males. This condition mainly affects red blood cells, which carry oxygen from the lungs to tissues throughout the body. In affected individuals, a defect in an enzyme called glucose-6-phosphate dehydrogenase causes red blood cells to break down prematurely. This destruction of red blood cells is called hemolysis.

G6PD (Glokosa - 6 - Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.
Kekurangan (deficiency) G6PD bukanlah satu kecacatan atau penyakit. Ia adalah satu fenomena keturunan yang selalunya dialami oleh bayi lelaki. Para ibubapa tidak perlu risau jika anak mereka mengalami kekurangan G6PD ini kerana pada dasarnya ia tidak merbahaya. Komplikasi hanya akan terjadi jika mereka terdedah kepada ubat-ubatan yang boleh menghasilkan proses homolisis di dalam darah.

Adakah anak anda menghadapi masalah ini? Apakah ada ubat atau jalan penyelesaian....

Insya Allah setiap penyakit itu ada ubatnya.................B1 (ceraian Salindah) dan remedi homeopathi boleh mengubati penyakit ini dengan izinNya.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nak Order / Beli barang? Sila isi borang dulu ye..

Name:
Phone No / Tel:
Email Address:
Sila jelaskan nama barang dan kuantiti
Alamat
Total kena bayar

Put a website form like this on your site.

Followers