Hari ni pagi-pagi lagi darah aku dah menyirap dengan seorang customer ni...dah la aku sorang2 kat opis..
Aku kongsikan sedikit perbualan dengan customer aku ni..Dari Shah Alam rupanya.
Pn NXX: Boleh cakap dengan Pn Junxxxxx…
Aku: Pn Jun tak de..dia cuti 2 bulan…
Pn Nxx: Oh..dia cuti bersalin ye…siapa yg
replace dia ye?
Aku: Ni siapa ye?
Aku: Nama siapa? Pn ke Cik…
Pn Nxx: Eh awak ni saya Tanya siapa yg
replace Pn Jun..kan biasa kalu staf cuti mesti ada staff lain yg ganti dia
kan..so sy nk berckp dgn staf yg ganti Pn Jun..awak ni staff jugak kan takkan
tak tahu procedure..
Aku: (dlm hati: eh..eh..Minah ni meroyan
apa..) ye Puan…ada apa-apa masalah, cuba beritahu..saya dengan Jun tu sama.kami
sama-sama kerja..saya bukan replace dia…yang replace dia tk dtg ari ni.
Pn Nxx: I rase youni kena ambik kursus Bahasa Inggeris la..Kan
tadi I tanya siapa yg incharge.
Aku: ok..ok..tadi Pn tanya siapa yang replace..
Pn Nxx: Replace dengan incharge tu sama la…you
jangan main-main dengan I, nanti I datang pejabat u..
Aku: (dlm hati ..ada aku kisah)..
Ya Allah sakitnya hati dan perasaan bercakap
dengan customer yang berlagak Datin @ Diva ni ..macam dia bagus sangat..komplen kerja
orang macam2..dah setahun setengah kot aku dok kat ICU JPM ni – tak pernah
dapat customer yang perasan bagus macam dia ni..
Dia buat bisness Roti Impit je pon – kecil-kecilan
baru mula..dah keret bagai nak rak…tanya apa yang BLESS ni boleh bagi kat
dia..eiii..betul la dia yg tak faham…BLESS ni – bukan Agensi yang bagi bantuan
kewangan ke bantuan promosi ke…BLESS is stand for Business Licensing Electronic
Support System.
Maaf la ye Cik Kiah ye…pergi baca dulu kat
portal BLESS tu www.bless.gov.my
Selepas Minah ni ada dua orang lagi customer
yang call seorang tu pegawai dari Klinikal Research Malaysia – Pn Wakiah – yang
berminat untuk memanggil pihak BLESS mengadakan sesi Training untuk permohonan
lesen-lesen di bawah PKD - District Health Office atau Pusat Kesihatan Daerah. Aku bertanya pada
pegawai ni…adakah cara aku layan pertanyaan dan soalan dari beliau kedengaran
kasar di corong telefon ini? Beliau bagitau ok..tak kasar pon..
Ada sorang lagi
customer En Syed (dia ni dah kerap kali telefon dari mcammn nak create id dlm
BLESS application sampai ari ni..dia cal nak tanya macamana nak update profile company di module
Update Profile)…selepas guide beliau bagaimana cara nak add company dlm list organization…aku
bertanya..En Syed – adakah layanan/bahasa/intonasi saya pada Encik Syed kedengaran agak kasar?
Cepat-cepat dia jawab:: eh tak de lah..ok…teratur dan jelas..senang untuk
difahami..ha…aku tak kata la aku bagus sangat..tapi customer yg memula tadi
memang...la....apa jenis manusia ..aku pon tak tahu..
Melampau betul…nak
disekolahkan aku…dia yang call orang pagi-pagi buta, marah-marah, cakap ngalahkan ckgu disiplin...dikatanya kita pulak yang sergah dia...
takpe kak... tak rugi pun kalau kita pergi kursus komunikasi... tambah ilmu utk diri sendiri... org tak puas hati biar la... yg penting ilmu kita dah ada...
Uji, klu company bg kursus tu mmg akk nk pergi...tapi tak de pon. Buat kursus yg tk berkaitan dgn kerja kita...mcmn nk improve skill kerja...trpaksa la blajor sendiri... .
2 comments:
takpe kak... tak rugi pun kalau kita pergi kursus komunikasi... tambah ilmu utk diri sendiri... org tak puas hati biar la... yg penting ilmu kita dah ada...
Uji, klu company bg kursus tu mmg akk nk pergi...tapi tak de pon. Buat kursus yg tk berkaitan dgn kerja kita...mcmn nk improve skill kerja...trpaksa la blajor sendiri... .
Post a Comment